there are many different types of dairy products on the table .
Melk.no/Aktuelt

Melk er trendy igjen

Etter flere år med nedgang er melk og meieriprodukter på vei opp igjen. Nye tall viser at nordmenn har fått øynene opp for naturlige, proteinrike produkter – og melk er mer populært enn på lenge!

Melk gjør comeback

2024 har vært et sterkt år for meieriprodukter. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) øker, og melkesalget har også klatret med 1 %. Etter flere år med nedgang er dette en gledelig utvikling.

Nordmenn velger i større grad naturlige produkter. Trenden om mindre bearbeidet mat har satt seg i befolkningen, og flere sverger nå til melk, smør og yoghurt naturell som en del av et sunt kosthold.

Les også: Bør du velge meieriprodukter med mindre fett eller de fetere variantene?

Protein, smak og TikTok-trender

Blant de største vinnerne i år er cottage cheese (+40,1 %), yoghurt naturell (+15,8 %) og smaksatt melk (+10,1 %). Unge og treningsinteresserte har vært viktige bidragsytere. Høyproteinkost er en trend, og produkter som cottage cheese og melk med ekstra proteininnhold har blitt stadig mer populære.

Sosiale medier har også en stor påvirkning hvor TikTok og Instagram styrer mange mattrender. Influensere har også fått opp øynene for det norske gullet, og deler oppskrifter og kostholdstips der melk og meieriprodukter ofte inngår.

Les også: Slik får du enkelt i deg proteiner

Mer hjemmelaget mat – og melk passer perfekt

Flere lager mat hjemme, og da er melk en naturlig del av hverdagen. Strammere økonomi gjør at folk prioriterer gode, enkle råvarer: Trygge og tradisjonelle produkter som melk og ost gir god verdi for pengene og er en viktig del av kostholdet.

Bransjen har også tilpasset seg nye behov. Smaksatt melk kommer nå i flere varianter med mindre sukker og uten kunstig søtning, noe som gjør det enklere å følge Helsedirektoratets anbefalinger om tre porsjoner meieriprodukter daglig.

Melk på alles lepper - bokstavelig talt

Etter flere år med nedgang ser 2024-tallene lovende ut: Det er fantastisk å se at folk igjen setter pris på melk og meieriprodukter. Vi har stor tro på at trenden fortsetter i 2025!

Meieriprodukter i vekst

Produktkategori Totalt volum 2024 (1 000 kilo/liter)Endring 2023-2024
Melk uten import411 667+1 %
Ost uten import113 722+5,8 %
Yoghurt uten import63 159+3,9 %
Rømme19 778+1,2 %
Smør20 254+7,6 %
Topp enkeltprodukter
Cottage Cheese6 903+40,1 %
Yoghurt naturell9 830+15,8 %
Søtmelk med smak59 631+10,1 %
Helmelk80 341+7,7 %
Syrnet melk med smak18 953+6,4 %

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Få matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen.