Melk er trendy igjen
Etter flere år med nedgang er melk og meieriprodukter på vei opp igjen. Nye tall viser at nordmenn har fått øynene opp for naturlige, proteinrike produkter – og melk er mer populært enn på lenge!
Melk gjør comeback
2024 har vært et sterkt år for meieriprodukter. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) øker, og melkesalget har også klatret med 1 %. Etter flere år med nedgang er dette en gledelig utvikling.
Nordmenn velger i større grad naturlige produkter. Trenden om mindre bearbeidet mat har satt seg i befolkningen, og flere sverger nå til melk, smør og yoghurt naturell som en del av et sunt kosthold.
Les også: Bør du velge meieriprodukter med mindre fett eller de fetere variantene?
Protein, smak og TikTok-trender
Blant de største vinnerne i år er cottage cheese (+40,1 %), yoghurt naturell (+15,8 %) og smaksatt melk (+10,1 %). Unge og treningsinteresserte har vært viktige bidragsytere. Høyproteinkost er en trend, og produkter som cottage cheese og melk med ekstra proteininnhold har blitt stadig mer populære.
Sosiale medier har også en stor påvirkning hvor TikTok og Instagram styrer mange mattrender. Influensere har også fått opp øynene for det norske gullet, og deler oppskrifter og kostholdstips der melk og meieriprodukter ofte inngår.
Les også: Slik får du enkelt i deg proteiner
Mer hjemmelaget mat – og melk passer perfekt
Flere lager mat hjemme, og da er melk en naturlig del av hverdagen. Strammere økonomi gjør at folk prioriterer gode, enkle råvarer: Trygge og tradisjonelle produkter som melk og ost gir god verdi for pengene og er en viktig del av kostholdet.
Bransjen har også tilpasset seg nye behov. Smaksatt melk kommer nå i flere varianter med mindre sukker og uten kunstig søtning, noe som gjør det enklere å følge Helsedirektoratets anbefalinger om tre porsjoner meieriprodukter daglig.
Melk på alles lepper - bokstavelig talt
Etter flere år med nedgang ser 2024-tallene lovende ut: Det er fantastisk å se at folk igjen setter pris på melk og meieriprodukter. Vi har stor tro på at trenden fortsetter i 2025!
Meieriprodukter i vekst
Produktkategori | Totalt volum 2024 (1 000 kilo/liter) | Endring 2023-2024 |
---|---|---|
Melk uten import | 411 667 | +1 % |
Ost uten import | 113 722 | +5,8 % |
Yoghurt uten import | 63 159 | +3,9 % |
Rømme | 19 778 | +1,2 % |
Smør | 20 254 | +7,6 % |
Topp enkeltprodukter | ||
Cottage Cheese | 6 903 | +40,1 % |
Yoghurt naturell | 9 830 | +15,8 % |
Søtmelk med smak | 59 631 | +10,1 % |
Helmelk | 80 341 | +7,7 % |
Syrnet melk med smak | 18 953 | +6,4 % |